Pentru parinti

Inca putin si puiul tau va incepe gradinita!

Emotiile si nerabdarea sunt sentimente firesti, pe care le simte orice parinte

 

Primele saptamani intro colectivitate, echivaleaza si cu primul contact cu germeni necunoscuti organismului puiului tau si fata de care nu a dezvoltat inca anticorpi. Este o perioada trecatoare, care nu trebuie sa te descurajeze. Aproape toti copii trec prin asa ceva. In timp, rezistenta copilului tau la germeni va creste.

Totusi, daca puiul tau este bolnavior nu il trimite asa la gradinita, deoarece reprezinta un risc pentru cei din jur. Este o regula a comportarii intr-o colectivitate, care demonstreaza responsabilitate si grija.

La gradinitele cu program prelungit, exista cateva ore de somn pentru cei mici. Convinge-ti puisorul sa profite de ele. Somnul este deosebit de pretios, mai ales la varste fragede. Daca nu poate sau nu doreste cu niciun chip sa doarma, invata-l ca in acele ore sa se joace in liniste astfel incat sa nu-i deranjeze pe ceilalti.

Evita sa-ti imbraci micutul in haine pretentioase, scumpe. Acesta, jucandu-se, mai mult ca sigur ca nu va putea pastra acele hainute impecabile, asadar efortul tau financiar va fi in van.

Oricat ar insista, nu-i lasa micutului alimente periculoase, cum ar fi alunele, nucile, capsunele. Chiar daca puiul tau stie cum sa pape o aluna este mai sigur sa fii de fata. Pericolul de a se ineca exista. Alimentele ce pot produce alergii nu sunt o buna alegere pentru ca multi copii simt nevoia sa faca schimb sau sa imparta. Un astfel de aliment, ajuns in gurita unui alt copil alergic, poate provoca accidente grave.

Copiii sunt deschisi si isi comunica unul altuia tot felul de lucruri care se petrec in jurul lor. Nu este nimic grav pana acum. Insa lucrurile se schimba daca micutul tau incepe sa repete anumite expresii nepotrivite, auzite din intamplare in familie, la televizor sau de la alti tovarasi de joaca. Fii foarte atent la ceea ce spune micutul tau si explica-i cu rabdare si diplomatie ca nu sunt cuvinte deloc amuzante, pe care un copil bun si educat nu trebuie sa le rosteasca niciodata

Daca alegi o gradinita cu program prelungit, aceasta abilitate este de-a dreptul necesara. Incheiatul nasturilor sau capselor, punerea tricourilor sau asezarea camasilor in pantaloni sunt doar cativa dintre pasii de baza pe care orice copil de gradinita trebuie sa invete sa-i faca, incetul cu incetul.

Igiena este deosebit de importanta, asa ca un micut ar trebui sa se descurce singur la toaleta, sa stie ce este si cum arata sapunul lichid, cum sa-si curete manutele de microbi cu ajutorul lui si al apei si unde trebuie sa se stearga astfel incat sa nu faca dezordine in jurul lui.

La ora mesei, puiul ta va fi nevoit sa se infrupte cu bunatatile de la gradi. Repeta cu el acasa miscarile si ajuta-l sa-si imbunatateasca abilitatile motorii de a manui tacamurile.

Va veni un moment in care puiul tau va trebui sa coloreze, sa deseneze, ba chiar sa invete sa faca bastonase sau forme. Ca sa nu fie luat prin surprindere, cumpara-i din timp cateva creioane colorate si carioci si arata-i cum sa folosesc. Se va indragosti de ele, cu siguranta!

DOCUMENTE

NECESARE INTOCMIRII DOSARULUI PERSONAL AL COPILULUI

  • Cererea tip de inscriere
  • Copie certificat nastere
  • Copii acte identitate parinti ( sau tutori legali )
  • Adeverinte loc munca parinti ( fara sa se specifice venitul)
  • Aviz epidemiologic de la medicul de familie ( pentru copiii nou veniti , completat cu vaccinarile efectuate)
  • Exudat faringian
  • Examen coproparazitologic

Documentele medicale se aduc doar la inceputul anului scolar.

GRĂDINIŢA NR.28 SIBIU

 

D-NA DIRECTOR,

 

     Subsemnata/ul………………………………………………………………………………cetăţean/ă ….………………..naţionalitate ……………………..,

în calitate de…………………………, vă rog sa binevoiţi a aproba înscrierea fiului/fiicei………………………………………………….,

născut/ă la data de……………………..

      Menţionez  că domiciliez în ……………..str……………………………………………

nr…….., bl……., sc….., et….., ap…..

 

Telefon fix :  0269

                      0369

Telefon fix bunici: …………………………numele

Telefon mobil - mama : ……………………

                        - tata : ………………………

 

Locul de muncă al mamei/ profesia : …………………………………………….

 

Locul de muncă al tatălui/ profesia : ……………………………………………..

 

Data,                                                                            Semnătura,

…….

 

FISA PERSONALA A PRESCOLARULUI

DATE DESPRE COPIL:

 

Numele si prenumele…………………………………………………………

Locul si data nasterii…………………………………………………………..

CNP:

                         

Nationalitate………………………………………………………………….

Tara de origine……………………………………………………………….

Religie………………………………………………………………………..

Domiciliul……………………………………………………………………

 

DATE FAMILIALE:

 

MAMA- nume si prenume……………………………………………………

Profesia……………………………………………………………………….

Locul de munca………………………………………………………………

Tel………………………………………………………………………………………………………

TATA- nume si prenume…………………………………………………….

Profesia……………………………………………………………………….

Locul de munca………………………………………………………………

Tel …………………………………………………………………………….

 

 

STRUCTURA SI COMPONENTA FAMILIEI:

 

Tipul familiei

 ( obisnuit,   parinti divortati,  un parinte decedat,  parinti vitregi)

 

Frati (surori)

   1.Nume………………………………varsta………ocupatie………………

   2. Nume………………………………varsta………ocupatie……………

   3. Nume………………………………varsta………ocupatie……………

   4. Nume………………………………varsta………ocupatie……………


MIC CHESTIONAR

  1. 1.     Ce asteptari aveti in evolutia copilului prin intermediul gradinitei?

………………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………………….

 

  1. 2.     Pe ce criteriu ati ales gradinita?

…………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………

 

  1. 3.     Ce considerati primordial in a afla la sfarsitul programului unei zile de gradinita pentru copilul dumneavoastra?

                   ce a invatat copilul in ziua respectiva

                   ce a mancat

 

  1. 4.     Ce obiective considerati ca trebuie urmarite la acest nivel de varsta?

………………………………………………………………………………………………………..

 

  1. 5.     Sunteti dispus sa continuati acasa munca inceputa de educatoare?

……………………………………………………………………………….

 

  1. 6.     Sunteti de acord cu activitatile extracurriculare ? Preferinte

………………………………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………………..

 

     7.  Numiti trei calitati pe care le considerati necesare in meseria de educator.

     …………………………………………………………………………………………………………..

    …………………………………………………………………………………………………………..

 

     8.  Ce propuneri aveti, in ceea ce priveste bunul-mers al intregii activitati desfasurate in gradinita?

     …………………………………………………………………………………………………………..

     …………………………………………………………………………………………………………..

    ………………………………………………………………………………………………………….

    …………………………………………………………………………………………………………..

 

Semnatura

STIMATI PARINTI !

 

PRIMIREA COPIILORIN GRADINITA SE FACE INTRE ORELE 06.00 – 08.00

( nu se accepta intarzieri pentru a nu deranja servirea micului dejun )

PLECAREA COPIILOR DIN GRADINITA SE FACE INTRE ORELE 15.00 – 16.00

( inainte de ora 15.00, se deranjeaza somnul copiilor; dupa ora 16.00, efectuarea curateniei )

 COPILUL NU VA FI PREDAT ALTEI PERSOANE IN AFARA PARINTILOR, DECAT DACA ACESTIA, DESEMNEAZA, IN SCRIS, ACEST LUCRU SI DEPUN O COPIE DUPA ACTUL DE IDENTITATE AL PERSOANEI DESEMNATE

 CONTRIBUTIA PENTRU HRANA SE PLATESTE ANTICIPAT PANA IN DATA DE 10 A LUNII IN CURS

INTARZIEREA EFECTUARII PLATII ATRAGE DUPA SINE INTERZICEREA PRIMIRII COPILULUI IN GRADINITA

 

REGULAMENT PENTRU  PARINTI

DREPTURI:

 

  • sa-si inscrie copilul in gradinita, la grupa corespunzator varstei, fara perceperea vreunei taxe.
  • sa opteze, in cadrul grupei, pentru 1-2 activitati optionale, desfasurate de educatoare sau profesor de specialitate.
  • sa participe la activitati educative si extracurricuare, sa insoteasca grupa in actiunile din afara localitatii.
  • sa verifice caietele de munca independenta, lucrarile la activitati, revistele si probele de evaluare.
  • sa asiste la activitati cand solicita, intrand o data cu educatoarea si fara a interveni.
  • sa-si delege reprezentanti in Consiliul de Administratie
  • sa serbeze ziua de nastere a copilului sau onomastica in cadrul grupei.

  OBLIGATII:   

  • sa respecte programul gradinitei.
  • sa-si trimita copilul curat si ordonat in fiecare zi la gradinita.
  • sa procure rechizite prescolarului.
  • sa nu perturbe procesul instructiv educativ ( daca activitatea grupei este inceputa, nu au  dreptul sa deranjeze activitatea).
  • sa colaboreze cu educatoarea grupei ori de cate ori este nevoie
  • sa participe la activitatile demonstrative sustinute la grupa, pentru a fi la curent cu nivelul de cunostinte la copilului si comportamentul acestuia.
  • sa nu sugereze raspunsurile copiilor in timpul asistarii la ore.
  • sa participe la programe artistice prezentate de educatoare cu grupa respectiva.
  • sa pastreze bunurile materiale si sa participe la actiunile de reconditionare.
  • sa nu intervina in rezolvarea unor conflicte aparute intre copii, ele fiind solutionate de cadrul didactic sau director.
  • sa prezinte avizul epidemiologic in cazul in care copilul lipseste mai mult de 3 zile calendaristice.
  • daca prescolarul lipseste 2 saptamani consecutiv, nemotivat, va fi scos din evidenta gradinitei.
  • sa ia copilul de la gradinita pana la terminarea programului, gradinita si educatoarea declinandu-si responsabilitatea pentru evenimentele ce au loc in afara orarului.
  • sa anunte daca delega alta persoana care sa ia copilul de la gradinita

 

Cerere

   Subsemnatul(a) ……………………………………………………….in calitate de parinte (tutore) al copilului……………………………………………………………………………………………………..

inscris la grupa………………………………………va rog sa-mi aprobati cererea de a permite copilul sa plece acasa insotit de……….……………………………………………………..

ce se legitimeza cu……………………………………………………………………………………..

   Data;                                                      semnatura;

Ordinului Ministerului Educatiei Nationale nr. 3818/03.06.2013

privind structura anului scolar 2013-2014

publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 430, din 15 iulie 2013.

 

Conform prevederilor cuprinse de actul normativ, cursurile pentru anul scolar 2013-2014 vor debuta oficial la 16 septembrie (in perioada 1-16 septembrie doar cadrele didactice se vor prezenta la unitatile de invatamant) si se vor incheia la data de 20 iunie 2014, anul scolar fiind structurat dupa cum urmeaza:

Semestrul I

 
Cursuri – luni 16 septembrie 2013 – vineri 01 noiembrie 2013

Vacanta – sambata 02 noiembrie 2013 – duminica 10 noiembrie 2013

 

Cursuri – luni 11 noiembrie 2013 – vineri 20 decembrie 2013

 

Vacanta de iarna – sambata 21 decembrie 2013 – duminica 5 ianuarie 2014


Cursuri – luni 6 ianuarie 2014 – vineri 31 ianuarie 2014


Vacanta intersemestriala – sambata, 1 februarie 2014 – duminica 9 februarie 2014


Semestrul al II-lea

Cursuri – luni 10 februarie 2014 – vineri 11 aprilie 2014


Vacanta de primavara – sambata 12 aprilie 2014 –  marti 22 aprilie 2014


Cursuri – miercuri 23 aprilie 2014 – vineri 20 iunie 2014


Vacanta de vara – sambata 21 iunie 2014 – duminica 14 septembrie 2014

Potrivit documentului citat, saptamana 7–11 aprilie 2014 din semestrul al doilea este saptamana dedicata activitatilor extracurriculare si extrascolare, in cadrul programului numit “Scoala altfel: Sa stii mai multe, sa fii mai bun!“, avand un orar specific.

 

SFATURI PENTRU PARINTI

 


AVEŢI PROBLEME CU COPILUL DUMNEAVOASTRĂ, CARE NU VREA SĂ PARTICIPE LA TREBURILE CASNICE ZILNICE?

STRÂNSUL JUCĂRIILOR, FĂCUTUL PATULUI, DUSUL GUNOIULUI, SPĂLATUL VASELOR REPREZINTĂ O PROBLEMĂ PENTRU EL?

VĂ SIMŢIŢI NEPUTINCIOS ÎN FAŢA REFUZULUI SĂU ZILNIC DE A-ŞI DUCE SARCINILE LA BUN SFÂRŞIT?

NU MAI ŞTIŢI CE SĂ FACEŢI?

VĂ SFĂTUIM SĂ………NU-L BATEŢI!

Copilul va fi mânios şi va încerca să scape cât mai repede şi mai superficial de sarcinile sale. Poate chiar să saboteze munca, şi veţi fi obligat să-l supravegheaţi îndeaproape tot timpul.

ÎNCERCAŢI SĂ-L CONVINGEŢI!

Că, de fapt, în schimbul purtării sale poate dobândi nişte câştiguri atractive sau avantaje imediate, dacă este disciplinat.

CUM?

Cu un sistem de recompense care vor fi adaptate vârstei şi sarcinii ce trebuie recompensată.

CE PUTEM FOLOSII CA RECOMPENSĂ?

* puteţi folosi cu succes bomboane, creioane colorate,etc.

  • puteţi cumpăra diverse lucruri mărunte, le ambalaţi şi le aşezaţi pe toate într-un coşuleţ sau o cutie cu surprize. Ori de câte ori copilul merită o recompensă poate extrage din cutie un obiect surpriză, care să-i facă plăcere.
  • o îmbrăţişare, un pupic, cititul unei poveşti sau minute de joacă împreună sunt de asemenea recompense pe care copiii mici le consideră atractive.

DE CE SĂ-I DAU RECOMPENSE?

De cele mai multe ori, activităţile pe care trebuie să le efectueze copilul sunt:

* plictisitoare

* nu îşi dovedesc utilitatea imediat

* nu trezesc prin nimic interesul copilului


Micile recompense posibile pot schimba o activitate complet lipsită de interes intr-o activitate atractivă.

ATENŢIE!

Recompensa este RECUNOAŞTEREA ÎNDEPLINIRII OBLIGAŢIILORde către copil şi ea nu trebuie să abată

atenţia lui de la efectuarea activităţii respective până la capăt.

Subliniaţi faptul că disciplina şi conştiinciozitatea copilului sunt răsplătite.

Dacă nu pot să-şi permită o anume recompensă, părinţii nu trebuie să promită copilului recompensa respectivă.

Nerespectarea unei promisiuni este un lucru grav, iar copilul poate să-şi piardă definitiv încrederea într-un astfel

de sistem stimulativ.

CUM SE POATE FOLOSI ACEST SISTEM?

Arătaţi copilului că pe uşa frigiderului, de exemplu, aţi lipit o foaie de hârtie pe care aţi notat zilele săptămânii în curs. Explicaţi-i că în fiecare zi când îşi va face patul, de exemplu, va primi câte o faţă zâmbitoare.

  PATUL JUCĂRIILE GUNOIUL VASELE
LUNI

 

 
MARŢI

 

 

 
MIERCURI

 

JOI

 

 

 

 

VINERI

 

SÂMBĂTĂ  

 

 

 

DUMINICĂ  

 

TOTAL

3

4

2

2

TOTALGENERAL                 

 

11

 

Puteţi stabili ca la sfârşitul săptămânii să număraţi semnele şi, în  funcţie de numărul punctelor acumulate, să lăsaţi copilul dumneavoastră să aleagă de pe o listă de recompense, stimulentul care i se pare cel mai atractiv. Folosind o listă de recompense, evitaţi rutina, iar copilul va alege mereu altceva, pentru a nu se plictisi de un anume lucru.

CUM SE FACE O LISTĂ DE RECOMPENSE?

  • Gândiţi-vă la o serie de mici lucruri sau activităţi care i-ar face plăcere copilului şi pe care vi le puteţi permite fără probleme.
  • Stabiliţi împreună cu copilul ce valori acordaţi lucrurilor sau activităţilor din listă
  • Faceţi o listă finală a recompenselor, în ordine crescătoare a valorii lor.

 1 SEMN……………………………………..O BOMBOANĂ

5 SEMNE…………………………30 MINUTE DE DESENE ANIMATE

15 SEMNE…………….…………AI VOIE SĂ-ŢI INVIŢI UN PRIETEN ACASĂ

25 SEMNE……………….……..MÂNCĂM O ÎNGHEŢATĂ SAU O PIZZA ÎN ORAŞ

                                                                                                           

Acumularea de simboluri devine importantă pentru:

* copil, pentru că astfel îşi poate îndeplinii o dorinţă

* părinte, pentru că acesta vede cum copilul învaţă să economisească, să aibă răbdare, să fie conştiincios şi consecvent.

PUTEŢI, ÎNCETUL CU ÎNCETUL, INFLUENŢA ÎN BINE COMPORTAMENTUL COPILULUI DUMNEAVOASTRĂ FĂRĂ SĂ FOLOSIŢI FORŢA!

PUTEM RETRAGE PUNCTELE SAU CHIAR RECOMPENSELE?

Desigur, în acelaşi fel în care copilul primeşte puncte, sau anumite simboluri pentru purtări bune, poate la fel de bine să piardă puncte, în cazul unor purtări rele, sau pentru nerespectarea unor îndatoriri.

Astfel, îl puneţi pe copil în situaţia de;

* a hotărî singur ce merită

* a cântării consecinţele faptelor sale

Aveţi astfel la îndemână o sancţiune care poate să doară mai mult uneori decât o palmă sau oricare manifestare de violenţă din partea părinţilor.

ATENŢIE!

Nu aplicaţi această sancţiune dacă nu aţi stabilit acest lucru, înainte, cu copilul! În cazul în care tăiaţi din punctele câştigate deja fără ca el să fi fost avertizat de posibilitatea unei astfel de sancţiuni, copilul îşi va pierde încrederea că poate strânge vreodată destule puncte, oricât s-ar strădui, pentru a-şi satisface o dorinţă.

Dacă în schimb veţi stabili de comun acord că atunci când nu şi-a îndeplinit obligaţiile va pierde 2 sau 3 puncte din totalul punctelor acumulate la sfârşitul săptămânii, îi veţi da sentimentul că punctele câştigate nu i-au fost furate ci au fost sacrificate de el însuşi, pentru o altă activitate pe care a considerat-o mai interesantă la momentul respectiv.

ATENŢIE! NU-L MITUIŢI PE COPIL

Sistemul de recompense este numai un mijloc prin care reuşim să-i dovedim copilului că o activitate care i se pare total neinteresantă şi neplăcută poate deveni atractivă pentru el într-o oarecare măsură.

Recompensele nu trebuie să devină un obiectiv în sine! Ele doar îndulcesc activitatea până ce copilul se obişnuieşte cu ea şi nu o mai consideră o corvoadă!

ROLUL PĂRINŢILOR ÎN ACEST SENS ESTE ESENŢIAL!

CUM?

Nu folosiţi expresii ca: AI SĂ PRIMEŞTI  sau  O SĂ-ŢI DAU

Folosiţi în permanenţă: AI SĂ POŢI CÂŞTIGA

Evitaţi să-i spuneţi: DACĂ STRÂNGI JUCĂRIILE ÎŢI DAU  O BANANA

Ci mai de grabă: VEZI STEUA ACEASTA DE ŞERIF? DACĂ AI SRÂNGE JUCĂRIILE TOATĂ SĂPTĂMÂNA, AI PUTEA SĂ O CÂŞTIGI, IAR SÂMBĂTĂ AI PUTEA SĂ O PORŢI ÎN PIEPT CÂND IEŞI SĂ TE JOCI ÎN PARC CU PRIETENII. NU-I AŞA CĂ ŢI-AR PLACE? EU SUNT CONVINSĂ CĂ AI SĂ POŢI S-O CÂŞTIGI. CE SPUI?

Nu-l lăsaţi pe copil să înţeleagă că totul se poate cumpăra făcând un târg avantajos, ci că totul se poate câştiga prin muncă şi efort.

ZECE MOTIVE CARE SUSŢIN FOLOSIREA RECOMPENSELOR

1.VA ÎNVĂŢA SĂ COMUNICE MAI UŞOR, EXPRIMÂNDU-ŞI DORINŢELE ŞI NEMULŢUMIRILE

2. VA DEVENI MAI SOCIABIL.

3. VA REACŢIONA MAI CALM LA CRITICĂ ŞI VA AVEA O TOLERANŢĂ MAI CRESCUTĂ LA FRUSTRARE.

4. VA FI MAI FLEXIBIL, COOPERANT ŞI DESCHIS LA NOU.

5. VA AVEA O CAPACITATE CREATOARE MAI MARE

6. VA FI MAI OPTIMIST ŞI MAI ÎNCREZĂTOR ÎN FORŢELE PROPRII.

7. VA MANIFESTA SPIRIT DE INIŢIATIVĂ.

8. SE VA COMPORTA MAI ALTRUIST.

9. VA FI MAI DISCIPLINAT ÎN TOATE SITUAŢIILE.

10. SE VA ANGAJA ÎN ACTIVITĂŢI MAI MOTIVAT.

PUTEM SCĂPA DE CUVINTELE „NU” SAU “NU VREAU”

Există unii copii care, pe măsură ce cresc, par să aibă în vocabular doar două răspunsuri: „NU” şi „NU VREAU”. Ei refuză să facă orice, spunând NU la tot ce sunt rugaţi. E nevoie uneori să li se spună de 5 sau 6 ori să-şi strângă jucăriile sau să-şi pună haina în cuier.

NU CEDAŢI IMPULSULUI DE A-L BATE PE COPIL!

Puteţi folosi şi în acest caz un sistem de recompense care să-l convingă pe copil că este mai avantajos pentru el să asculte şi să dea curs rugăminţilor dumneavoastră.

CUM?

Desenaţi un grafic ca cel de mai jos şi puneţi-l la loc vizibil.

Explicaţi că :

o stea înseamnă că copilul a refuzat să îndeplinească o

anumită sarcină

o inimă înseamnă că copilul a îndeplinit o anumită sarcină

LUNI

*    *     *

 

MARŢI

*     *

♡   ♡    ♡

MIERCURI

* * * * *

JOI

*  * *

♡  ♡  ♡ ♡ 

VINERI

*

♡  ♡  ♡ ♡  ♡ ♡

SÂMBĂTĂ

* * * * *

 

DUMINICĂ

*     *

♡   ♡    ♡

 

STAŢI DE VORBĂ CU COPILUL:

Eşti un copil drăguţ şi isteţ, care face o grămadă de lucruri bune, de care sunt mulţumită. Un singur lucru mă necăjeşte: de cele mai multe ori nu vrei să faci ce şi se spune, şi răspunzi „NU VREAU”. O să te ajut să înveţi să nu mai spui tot timpul „NU”.De fiecare dată când ai să faci ce ţi se spune, o să desenăm în tabel o inimioară. Dacă strângi 5 inimioare ai dreptul la o recompensă. Atunci când spui „NU VREAU” sau „NU” am să desenez o steluţă. Ce zici? Câte inimioare crezi că poţi să câştigi astăzi?

ATENŢIE!

Puneţi inimioara pe grafic imediat ce copilul a îndeplinit ceea ce l-aţi rugat. Arătaţi-i cât de mult vă bucură acest lucru. ÎMBRĂŢIŞAŢI-L!

Dacă vedeţi că timp de câteva zile a câştigat 5 inimioare cu destulă uşurinţă, puteţi să creşteţi săptămâna următoare la 6 numărul de inimioare necesare pentru a căpăta o recompensă. În felul acesta copilul va trebui să facă mereu un efort mai mare pentru a câştiga un lucru de pe lista de recompense.

DACĂ SUNTEŢI CONSECVENT, SISTEMUL DE RECOMPENSE VA DA CU SIGURANŢĂ ROADE!

APLICAŢI-L DE FIECARE DATĂ CÂND ÎL CONSIDERAŢI NECESAR!

REZULTATELE POT FI SPECTACULOASE!

CUM

SĂ ALEGEM JUCĂRIA POTRIVITĂ

ŞTIAŢI CĂ:

JOCUL este esenţial pentru copiii care cresc şi învaţă?

JUCĂRIILE sunt instrumentele cu ajutorul cărora copiii capătă cunoştinţe despre lumea înconjurătoare.

Prin jucăriile şi materialele pe care le cumpăraţi, dumneavoastră alegeţi CE ŞI CUM vor învăţa copiii.

Jucăriile din zilele noastre sunt însă scumpe şi de cele mai multe ori, aveţi de ales între sute de variante!

NU ESTE UŞOR SĂ ALEGEŢI JUCĂRIA POTRIVITĂ!

Iată, de aceea, câteva sfaturi utile:

  • gândiţi-vă la tipurile de activităţi care îi fac plăcere copilului dumneavoastră, şi veţi putea să alegeţi jucării bune care să îl atragă;
  • înlocuiţi jucăriile în funcţie de stadiul de dezvoltare a copilului dumneavoastră;
  • alegeţi jucării care vor creşte împreună cu copiii dumneavoastră;
  • adecvaţi jucăria copilului

JOCUL COPILULUI SE SCHIMBĂ PE MĂSURĂ CE MINTEA ŞI CORPUL LOR SE DEZVOLTĂ!

*Învaţă să-şi controleze şi să-şi coordoneze mişcările.

Pentru a obţine efectul dorit de la o jucărie, copilul este dispus să repete de zeci de ori o mişcare, reuşind în final o coordonare perfectă a mişcărilor!

*Îşi dau seama cum funcţionează lucrurile.

În cursul experienţelor cu diferite tipuri de jucării, copilul învaţă despre cauze şi efecte şi cum pot fi acestea stăpânite.

*Îşi dezvoltă musculatura

Manipulând jucăriile, copiii îşi folosesc din plin musculatura şi articulaţiile, dezvoltându-se astfel armonios.

*Învaţă cuvinte noi şi idei noi

Folosind diferite tipuri de jucării, copilul învaţă despre greutatea lucrurilor, volumul lor sau despre calităţi ale diverselor materiale din lumea care îl înconjoară.

*Îşi dezvoltă creativitatea

Jocul le oferă copiilor posibilitatea să încerce noi tipuri de comportament pentru o mai completă înţelegere a lumii înconjurătoare.

*Îşi folosesc imaginaţia

Imaginile noi, cărţile cu poveşti sau jucăriile mai neobişnuite stimulează imaginaţia şi îi fac pe copii să sesizeze şi apoi să aprecieze frumosul în viaţă.

*Rezolvă situaţii problemă

Preocupaţi sau nu de rezultatul final, copiii reuşesc prin experimente repetate să găsească căi inedite de rezolvare a problemelor lor.

*Învaţă cum să coopereze cu alţi

Regulile pe care trebuie să le respecte în timp ce se joacă, îi pregătesc pe copii pentru o înţelegere familiară şi socială ulterioară.

CÂND ALEGEM JUCĂRIILE PENTRU COPIII NOŞTRI, TREBUIE SĂ AVEM ÎN VEDERE CA ELE SĂ ÎNTRUNEASCĂ CÂT MAI MULTE DIN CALITĂŢILE DE MAI JOS, ADICĂ

SĂ FIE:

POTRIVITE VÂRSTEI

Gândiţi-vă mai ales la ce i-ar face plăcere copilului în această etapă de dezvoltare, nu la ce v-ar place dumneavoastră să-i cumpăraţi.

EDUCATIVE

Gândiţi-vă de asemenea că îl ajutaţi să înveţe mai repede unele lucruri cu ajutorul anumitor jucării.

ATRĂGĂTOARE

Oricât ar fi de educative şi potrivite vârstei, uneori aspectul jucăriilor are o importanţă covârşitoare, mai ales la copiii mai mari.

NEPRIMEJDIOASE

Jucăriile care au părţi mici ce se desfac sunt extrem de primejdioase pentru copiii sub trei ani! Ei se pot sufoca dacă înghit în timpul jocului aceste fragmente! Citiţi întotdeauna instrucţiunile de pe ambalajul jucăriilor!

IEFTINE

Nu în ultimul rând, gândiţi-vă la preţ atunci când cumpăraţi jucăriile copilului dumneavoastră. Amintiţi-vă că ,asemenea hăinuţelor, jucăriile trebuie schimbate des, şi că se strică la fel de repede.

 

CUM SĂ FOLOSESC LA MAXIMUM JUCĂRIILE?

Aranjaţi jucăriile pe rafturi joase, pentru a fi uşor de găsit şi de pus la loc de câtre copii.

Nu aşezaţi jucăriile în cufere pentru jucării sau în cutii, pentru că în acest fel se pierd, sau sunt greu de găsit şi adeseori se strică.

ATENŢIE!

COPIII AU NEVOIE DE TIMP, SPAŢIU, ŞI, ÎN UNELE CAZURI, DE COMPANIA ADULŢILOR PENTRU A SE BUCURA DE JUCĂRIILE LOR! UN ADULT VORBĂREŢ DAR ŞI ÎNŢELEGĂTOR  POATE SĂ LE DESCHIDĂ CALEA SPRE NOI UNIVERSURI DE JOC EDUCATIVE!


JUCĂRII DE ÎNDEMÂNARE

DE CE?

Dezvoltă coordonarea mişcărilor, încurajează încrederea în sine, ajută la dezvoltarea cooperării şi a rezolvării de situaţii-problemă.

CĂRŢILE ŞI ÎNREGISTRĂRILE

DE CE ?

Îl ajută să aprecieze literatura şi muzica şi dezvoltă vocabularul, stimulând interesul pentru evenimentele din viaţa de zi cu zi.

JOCURI DE CONSTRUCŢIE

DE CE ?

Contribuie la dezvoltarea ideii de număr, stimulează creativitatea şi imaginaţia, fiind suportul a ore întregi de joc neîntrerupt.

VREŢI SĂ COMUNICAŢI CÂT MAI BINE CU COPILUL DUMNEAVOASTRĂ?

 

CE SE AFLĂ ÎNTRE MINE ŞI COPILUL MEU?

*Problemele din viaţa de zi cu zi.

Nu numai dumneavoastră ci şi copilul este obligat să facă faţă unor probleme în viaţa de zi cu zi. Încercaţi să-l înţelegeţi…

*TELEVIZORUL, RADIOUL, ZIARUL, TELEFONUL, VECINUL….

Închideţi televizorul, puneţi jos ziarul sau încercaţi să întrerupeţi orice activitate atunci când copilul dumneavoastră vrea să vă comunice ceva.

Acordaţi copilului atenţie completă şi evitaţi ca alte persoane să fie de faţă…. dacă nu este absolut necesar!

ATENŢIE!

NU VĂ DOMINAŢI COPILUL. ÎNCERCAŢI CHIAR ŞI FIZIC SĂ COBORĂŢI LA NIVELUL LUI ATUNCI CĂND ÎI VORBIŢI

LIMBAJUL PE CARE ÎL FOLOSIM ÎN PREJMA COPILULUI

 

Evitaţi să le vorbiţi copiilor „ de sus”:

„ ai să vorbeşti după ce termin eu „

„ eu ştiu ce este mai bine pentru tine”

„ fă ce ţi se spune şi totul va fi bine”

DE CE?

Pentru că nici predicile, nici jignirile n-au să vă ajute să menţineţi comunicarea deschisă!

 

ŞI ATUNCI CÂND COPILUL MEU A FĂCUT O PROSTIE…… CUM SĂ PROCEDEZ?

 

AŞA NU.

Nu-l întrebaţi niciodată pe copil DE CE a făcut un lucru.

Copilului îi va fi imposibil să găsească un răspuns mulţumitor şi atunci va ridica din umeri sau va spune” nu ştiu” sporind astfel tensiunea deja existentă între el şi dumneavoastră.

AŞA DA.

Întrebaţi-l pe copil ce s-a întâmplat şi lăsaţi-l să vă povestească versiune lui.

Ascultaţi-l pe copil cu atenţie şi politeţe. Nu-l întrerupeţi când încearcă să-şi spună povestea. Încercaţi să manifestaţi la fel de mult interes pentru spusele lui ca pentru spusele celui mai bun prieten al dumneavoastră.


NU ÎNCERCAŢI SĂ COMUNICAŢI CU COPILUL DACĂ SUNTEŢI SUPĂRAŢI. DUPĂ CE VĂ RECĂPĂTAŢI CALMUL….

 

CUM TREBUIE SĂ FIE PĂRINTELE?

Pentru o cât mai bună colaborare cu copilul, trebuie să fiţi….

…… UN BUN ASCULTĂTOR!

Faceţi-l pe copil să înţeleagă că vă preocupă sincer problemele lui. Confesiunea creează o atmosferă de respect şi simpatie reciprocă.

……FLEXIBIL!

Lăsaţi-i copilului o portiţă de ieşire! Nu-l puneţi la zid fără să-i acordaţi nici o şansă! Arătaţi-i că şi dumneavoastră sunteţi gata să faceţi nişte schimbări pentru ca lucrurile să intre înnormal.

……REALIST!

Nu-i cereţi copilului mai mult decât poate să dea, având în vedere vârsta lui, puterea lui de înţelegere…

…..CAPABILI SĂ ZÂMBIŢI!

Simţul umorului vă poate ajuta să ieşiţi dintr-o situaţie dificilă. Un zâmbet vi-l poate apropia pe copil chiar şi într-un moment de criză.

……CAPABIL SĂ COLABORAŢI!

Creşterea unui copil este un efort de echipă! NU UITAŢI! Medicul pediatru, psihologul, grădiniţa,asistentul medical sunt alături de dumneavoastră.

 

Oricât de mult ne-am strădui să-i oferim copilului compensaţii materiale, faptul că nu poate să-şi împărtăşească sentimentele sau să primească sprijinul necesar atunci când are nevoie îl doare pe copil, îl face să-şi piardă încrederea în adulţi, să se retragă şi să se închidă într-o lume a lui.

Revolta copilului, senzaţia că nu este înţeles, apreciat şi iubit duc adesea la scăderea interesului pentru învăţătură, o pedeapsă involuntară pe care copilul o aplică părintelui prea ocupat.

 

Unii copii îşi exprimă suferinţa, supărarea, neîncrederea sau durerea în mod violent. Părinţii îi pot ajuta să găsească, printr-o bună comunicare, modalităţi de exprimare corecte.

 

APROPIERE SUFLETEASCĂ

Faţă de copilul dumneavoastră, cu care veţi putea, astfel, deveni prieteni pentru toată viaţa.


SATISFACŢIE ŞI MÂNDRIE

Nimic nu va putea egala mândria dumneavoastră, ca părinţi  văzând cum copilul se îndreaptă cu paşi siguri dinspre copilărie spre viaţa de adultă, reuşind să-şi atingă potenţialul maxim în viaţă.


ÎNCREDERE ÎN CALITĂŢILE DUMNEAVOASTRĂ DE PĂRINTE.

Să ai un copil „BUN” nu înseamnă să ai noroc, ci înseamnă o muncă susţinută pentru obţinerea unor rezultate pe termen lung.


DISCIPLINĂ ŞI RESPONSABILITATE.

Disciplina este cea care îl ajută pe copil să îşi schimbe comportamentul în bine, să înveţe o lecţie care să-i folosească toată viaţa, afectându-i în mod pozitiv comportamentul viitor.

Numai printr-o bună comunicare copilul dumneavoastră va înţelege, va accepta şi va aplica regulile care vor duce la asumarea de responsabilităţi în viitor.

Vă amintiţi cuvintele pe care vi le adresau părinţii sau persoanele care aveau grijă de dumneavoastră în copilărie?Acele cuvinte v-au rămas uneori adânc întipărite în minte şi v-au urmărit mult timp, unele chiar toată viaţa…..

Vă amintiţi şi ce sentimente v-au trezit acele cuvinte? De multe ori acele sentimente v-au însoţit şi ele toată viaţa…..

Cuvintele pe care le adresaţi dumneavoastră astăzi copiilor vor avea poate timp de ani de zile influenţă asupra copiilor aflaţi în grija dumneavoastră. De aceea este important să vă alegeţi cu grijă cuvintele şi expresiile, atunci când vă transmiteţi mesajul.

DECI …..PĂRINŢII SUNT PRIMII CARE TREBUIE SĂ STABILEASCĂ O BUNĂ COMUNICARE CU COPILUL.

!GĂSIŢI UN LOC atât  în inima cât şi în casa dumneavoastră, unde nimic să nu vă deranjeze atunci când vreţi să comunicaţi cu copilul.

!ACCEPTAŢI EFORTURILE lui de a comunica şi lăudaţi-l chiar şi atunci când nu reuşeşte pe deplin.

!ACCEPTAŢI RĂSPUNDEREA pentru mesajele greşite pe care le transmiteţi copilului. Mesajele negative conduc de cele mai multe ori la rezultate negative.

!COLABORAŢI cu toţi aceia care vă pot sprijini în efortul dumneavoastră sau pe care îi puteţi dumneavoastră sprijini spre binele copilului.

!ÎNCURAJAŢI COPILUL să menţină comunicarea deschisă!

 

ŞI ASTFEL, DUMNEAVOASTRĂ ŞI COPILUL DUMNEAVOASTRĂ VEŢI REUŞI SĂ FIŢI PRIETENI BUNI PENTRU MULT TIMP, POATE CHIAR PENTRU TOTDEAUNA

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: